Iki 2027 metų liko vos keli mėnesiai, tačiau jau dabar aišku, kad sausio 1-oji daliai Lietuvos gyventojų atneš nemažai svarbių finansinių pokyčių.
Vieni darbuotojai gaus didesnį minimalų atlyginimą, šeimoms su vaikais atsiras nauja mokestinė lengvata, daliai moterų ilgiau bus mokama motinystės išmoka, o žmonės, dirbantys keliose darbovietėse, turės daugiau socialinių garantijų.
Keisis ir atlyginimų skaidrumo taisyklės – darbuotojai gaus daugiau informacijos apie tai, kaip jų užmokestis atrodo kitų tos pačios pareigybių grupės darbuotojų kontekste.
Tačiau naujieji metai atneš ne vien didesnes pajamas ir lengvatas. Dalis akcizinių prekių dėl didesnių mokesčių gali brangti.
Minimali alga – jau 1245 eurai
Vienas daugiausia žmonių paliesiančių pokyčių – minimalios mėnesinės algos didinimas.
Nuo 2027 m. sausio 1 d. MMA Lietuvoje didės nuo dabartinių 1153 iki 1245 eurų neatskaičius mokesčių.
Taigi suma „ant popieriaus“ padidės 92 eurais, arba maždaug 8 procentais.
Minimalus valandinis atlygis taip pat kils – nuo 7,05 iki 7,61 euro.
Skaičiuojama, kad MMA didinimas tiesiogiai aktualus maždaug 140 tūkst. darbuotojų.
Tačiau daugeliui svarbesnis klausimas – kiek papildomų pinigų iš tikrųjų liks žmogui.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos preliminariais skaičiavimais, jeigu 2027 metais būtų taikomas toks pats NPD kaip šiemet, minimalų atlyginimą gaunančio darbuotojo pajamos galėtų siekti apie 902 eurus į rankas.
Tai būtų maždaug 56 eurais daugiau nei dabar.
Tėvams atsiras nauja lengvata už vaikus
Dar viena naujovė palies šeimas.
Nuo 2027 metų dirbantiems pagal darbo sutartį tėvams už kiekvieną auginamą vaiką galės būti taikomas 1044 eurų papildomas metinis NPD.
Tačiau čia slypi labai svarbi detalė.
Tai nėra 1044 eurų išmoka, kurią valstybė perves tėvams.
Papildomas NPD sumažins apmokestinamąsias pajamas. Maksimali susigrąžinamo gyventojų pajamų mokesčio suma už vieną vaiką galės siekti 208,80 euro per metus.
Individualią veiklą vykdantiems tėvams numatytas 208,80 euro papildomas mokesčio kreditas už kiekvieną vaiką.
Už tą patį vaiką lengvata galės pasinaudoti tik vienas iš tėvų – jų susitarimu.
Pinigai neatsiras iš karto sausį
Šeimoms svarbu žinoti ir tai, kada realiai bus galima pajusti šios lengvatos naudą.
Papildomas NPD bus taikomas deklaruojant 2027 metų pajamas.
Vadinasi, pirmą kartą realiai juo pasinaudoti bus galima 2028 metais, pateikus metinę pajamų deklaraciją.
Jeigu teisė į lengvatą atsiras arba pasibaigs metų viduryje, jos dydis bus skaičiuojamas proporcingai pagal mėnesių skaičių.
Todėl skambiai atrodantys 1044 eurai nereiškia, kad tokią sumą šeima gaus tiesiai į savo sąskaitą.
Keisis motinystės išmokų tvarka
Nuo sausio laukia ir reikšmingas socialinių garantijų pakeitimas.
Motinystės išmoka visais atvejais, kai moteris turi teisę ją gauti, bus mokama keturis mėnesius – nepriklausomai nuo to, kurią nėštumo savaitę gimė kūdikis ar moteris iki gimdymo buvo išėjusi nėštumo ir gimdymo atostogų.
Tai ypač aktualu toms moterims, kurioms pagal dabartinę sistemą tam tikromis aplinkybėmis išmoka mokama trumpiau.
Pati išmokos proporcija nesikeis – ji ir toliau sudarys 100 proc. buvusio atlyginimo „į rankas“.
Daugiavaisio arba komplikuoto gimdymo atvejais, kaip ir dabar, išmokos laikotarpis bus papildomai pratęsiamas 14 kalendorinių dienų.
Keisis ir taisyklės naujagimių globėjams – jiems išmoka galės būti mokama nuo globos nustatymo dienos iki vaikui sueis 126 dienos.
Dirbate keliose vietose? Pokytis aktualus ir jums
Nuo 2027 metų keisis socialinio draudimo įmokų skaičiavimas žmonėms, dirbantiems pas kelis darbdavius, kai nė vienoje darbovietėje jie neuždirba MMA.
Šiuo metu darbdavys įmokas moka nuo konkrečioje darbovietėje darbuotojui priskaičiuoto atlyginimo.
Nuo kitų metų prievolė mokėti socialinio draudimo įmokas bent nuo MMA bus proporcingai paskirstoma tarp darbdavių.
Pavyzdžiui, žmogui dirbant pas du darbdavius, kiekvienam iš jų iš esmės tektų pusė nustatytos MMA ribos. Dirbant pas tris – trečdalis ir t. t.
Svarbiausia darbuotojui – papildomai primokėti iš savo kišenės nereikės.
„Sodra“ pagal visų darbdavių pateiktus duomenis apskaičiuos, ar socialinio draudimo įmokų pakanka, o trūkstama suma bus darbdavių prievolė.
Skaičiuojama, kad pakeitimas gali būti aktualus daugiau kaip 8 tūkst. darbuotojų.
Darbuotojai galės daugiau sužinoti apie atlyginimus
Nuo 2027-ųjų atsiras ir dar viena naujovė, kuri gali pakeisti pokalbius apie algas darbovietėse.
Darbuotojai turės daugiau teisių gauti informaciją apie darbo užmokesčio nustatymą.
Žmogus galės raštu kreiptis į darbdavį ir gauti informaciją apie savo atlyginimą bei vidutinį valandinį ir metinį darbo užmokestį pagal lytį toje pačioje pareigybių grupėje.
Darbdaviai taip pat nebegalės klausti kandidato, kiek jis uždirbo ankstesnėje darbovietėje.
Tikslas – lengviau pastebėti nepagrįstus atlyginimų skirtumus ir užtikrinti vienodą atlygį už tokį patį arba vienodos vertės darbą.
Tai nereiškia, kad darbuotojui bus pateiktas vardinis sąrašas su kiekvieno kolegos atlyginimu – bus taikomi asmens duomenų apsaugos reikalavimai.
Kita medalio pusė – kai kurios prekės gali brangti
2027-ieji atneš ir didesnius akcizus daliai akcizinių prekių.
Tai reiškia, kad didesnis mokestis gali persikelti ir į galutinę kainą parduotuvėje, nors konkrečią kainą galiausiai nustato pardavėjai ir gamintojai.
Todėl negalima teigti, kad visos prekės automatiškai pabrangs tiksliai akcizo padidėjimo suma.
Vis dėlto kryptis aiški – didesnis mokestis didina kainos spaudimą.
2027-ieji daliai žmonių bus finansiškai kitokie
Sudėjus visus pakeitimus matyti, kad vienos universalios formulės, kiek nuo sausio laimės ar praras kiekvienas Lietuvos gyventojas, nėra.
Minimalų atlyginimą gaunančiam žmogui svarbiausias bus MMA augimas.
Šeimai su vaikais – naujasis papildomas NPD.
Dirbantiems keliose darbovietėse – sustiprintos socialinio draudimo garantijos.
Darbuotojams apskritai – didesnis atlyginimų skaidrumas.
O dalies prekių pirkėjai pajus priešingą efektą – didesni akcizai gali reikšti aukštesnes kainas.
Todėl 2027 metų sausio 1-oji bus ne vien eilinis kalendoriaus lapo pervertimas. Dalis jau priimtų sprendimų tiesiogiai pakeis tai, kiek žmonės uždirba, kokiomis lengvatomis gali naudotis ir kokias socialines garantijas gauna.




